• Ниски нива на социално доверие.
  • Отказ от гражданска ангажираност.
  • Отказ от политическо участие на много от младите хора в България.

Какви са причините за тези процеси и каква е ролята на българското общество и училище в изграждането на демократичните ценности на младите хора?

Отговор на този въпрос потърси Сдружение „Политики за развитие“ с дискусията „Младите и демокрацията: Какви ценности трябва да изгражда гражданското образование в България?“ Дискусията се проведе на 24 юни 2015 г. в Гранд хотел София с подкрепата на Фондация „Конрад Аденауер“.

Екипът на Сдружение „Политики за развитие“ организира тази среща, воден от убеждението, че гражданското образование е много повече от гражданска „грамотност“, от информираност за политическите процеси, институции и граждански права и задължения. „Политики за развитие“ счита, че гражданското образование има потенциал да гради ценности, онези ценности, върху които искаме да положим бъдещето на българското общество. Целта на срещата беше да дадем на дебата за гражданското образование една по-широка перспектива – не просто има ли нужда от такъв отделен предмет, а какви нагласи и ценности трябва да възпитава той у учениците – политическо участие, гражданско участие, активна позиция, участие в местните общности, културни и граждански права, предприемачество.

ВIMG_6077 дискусията взеха участие над 60 представители на държавните институции, на академичната общност, на общността на учителите, на гражданските организации, студенти и ученици. Сред участниците бяха доц. Румяна Коларова, секретар на държавния глава по въпросите на образованието, науката и гражданското общество, д-р Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители, доц. Огнян Минчев, политолог и председател на Института за регионални и международни изследвания, проф. Георги Димитров, социолог от СУ „Св. Климент Охридски“, Димитър Делчев, народен представител от Реформаторски блок, г-н Георги Станков, съветник на министъра на образованието и науката, д-р Боян Захариев, програмен директор „Образователни политики“ в Институт Отворено общество, доц. Лиляна Стракова, заместник-декан на Факултета по педагогика на СУ, г-жа Саша Безуханова, основател на MoveBG, Йордан Демиров и Иван Господинов, учители на Фондация „Заедно в час“, Красимира Василева, председател на Националната асоциация на българските европейски клубове, Лилия Кръстева от Център за приобщаващо образование, Милена Николова от Национална мрежа на децата. Доц. Светослав Малинов, евродепутат и член на Комисията по култура и образование в Европейския парламент изпрати видео-обръщение към форума.

„Дисциплината над дисциплините“, „практикуване на демокрацията“, „възпитание в хуманизъм“ – това бяха само малка част от определенията, които участниците дадоха на гражданското образование.
А какво всъщност трябва да възпитава и практикува то?

– „Цялото образование трябва да води към гражданство“
– „То не бива да бъде идеологизирано“
– „Режимът на демокрацията е най-силно зависим от това да има да има демократи“
– „Българският учител трябва да има подкрепата на цялото общество“
Това споделиха участниците.

А според Сдружение „Политики за развитие“ приносът на дискусията е именно в сблъсъка на различни гледни точки по една толкова остро дискусионна тема. Но фактът, че темата гражданско образование предизвика толкова широк интерес несъмнено е добра новина за българското общество.

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailfacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail